En beskrivning av hur man springer in i väggen. (2020-08-07)
Kategori: Träning
Sträcka: 8.2 km
Tid: 73:42
Genomsnittlig puls: 145
Maxpuls: 164
En beskrivning av hur man springer in i väggen…. Hillevi undrade om jag ville åka med henne och Viveka till Karlsro, de skulle jogga och plocka blåbär. Ok sa jag, jag kan kanske springa om veckans bana från vecka 25, långa banan. För en vecka sedan hade jag sprungit denna bana och haft en jämn kamp med Johan Hamelius som jag förlorade med 10 sekunder (Johan, rött streck, mitt grått, se även Livelox, https://www.livelox.com/Viewer/Veckans-bana-2020-V25/lang?classId=288435&live=true) Problemet var dock att termometern nu visade 30 grader i skuggan, en nästan omöjlig uppgift då jag normalt har mycket svårt i värme. Jag svettas kopiösa mängder, då jag var junior och sprang en träning för IF Norden vid Järndammsstugan sprang jag 80 minuter, med lite för varma kläder. Jag vägde mig innan träningen, då jag kom hem efter träningen hade jag gått ner 3.5 kilo, trots att jag druckit 1.5 liter, jag hade alltså svettats nästan 5 liter på 80 minuter. Då jag var 24 år sprang jag Kungshamn-Smögen halvmaraton, jag passerade 5 km på 17:10 och kunde se täten 100 meter framför mig. Men det var 30 grader varmt och vindstilla, vid 10 km sprang segrarinnan i damklassen förbi mig, vid 15 km sprang en gammal gubbe förbi mig. Vid 19 km var sista vätskekontrollen, där drack jag 2 muggar, sen mins jag inget mer förrän jag kommer till medvetande i sjukvårdstältet vid målet. Jag ligger på rygg, 2 söta sjuksystrar böjer sig över mig och den ena frågar om jag ville ha en banan. Jag var hög och trodde en kort stund att jag hamnat i paradiset…. Dom förklarade för mig att personalen vid målet sett mig vingla till höger och vänster på löparbanan som avslutade tävlingen, de hade frågat mig om jag vile bryta, men jag hade sagt att jag skulle i mål! Jag hade alltså sprungit de 2 sista kilometrarna med minneslucka, kom i mål på 1:27. Hur mycket vätska jag förlorade vid denna tävling vet jag inte, jag är också osäker på om det är vätskebrist eller hög kroppstemperatur som är det farliga. Med min bakgrund förstod jag att det skulle bli svårt att ta mig runt denna 8,6 km långa bana i Lunsen i 30-gradig värme. Jag var förvånad över att jag kunde matcha Johan på denna bana en vecka tidigare, då var det 24-25 grader. Men min form är ganska bra, klart bästa sen häloperationen i April för 1.5 år sedan. Jag tänkte, om jag dricker lite extra innan start kanske jag orkar runt…. Men tyvärr blev det bara en tanke, jag drack exakt samma inför träningen som en vecka innan, d.v.s. en shot rödbetsjuice och en liter sportdryck med 2 skopor Umaras ”U Sport”, en rågad skopa ”U Intend” och en tesked beta alanine. Första varvet hade jag respekt för den långa sträckan och inledda avsiktligt lite lugnare för att orka hela banan, denna gång inledde jag i ett klart högre tempo de första 3 kilometrarna, kilometer 4-5 var jag ordentligt trött, men lyckades ändå nästan hålla tempot från en vecka tidigare. Kilometer 6 gick en minut långsammare än veckan innan, jag stapplade fram. Vid K10 i grönlunsen tog jag en energigelé ståendes på höjden som jag trodde var vid kontrollen, men jag var 50 meter fel. Varken huvud eller ben fungerade bra. Lite efter K11 bröt jag, tänkte lite på erfarenheterna från Kungshamn-Smögen varvet, man vill ju inte få minneslucka de sista 2 kilometrarna av en orientering. Så nära var det nog inte, men jag var helt orkeslös, jag hade svettats mycket. Analysen av data (nedan) visar att pulsen låg nära 160 flera kilometer innan jag bröt, detta är orimligt högt för en 58 årig gubbe med teoretisk maxpuls på172 (Maxpuls=220 – ålder, stämmer nästan på mig, jag har dock lite högre maxpuls, men inte så mycket högre). Termometern i min klocka visade att jag inledningsvis gick ner från 30 grader till 29 grader, men då jag bröt var temperaturen uppe på 33 grader. Termometern i klockan är mer en indikation på temperaturen i min kropp än yttertemperaturen. D.v.s hade jag 37 grader i temperatur då jag startade var min kroppstemperatur nu kring 40 grader. Efter jag avbrutit åt jag en del blåbär och joggade tillbaka till målet.
Om jag någon gång springer om denna bana en 3e gång i värme, så bör jag nog: Dricka 2 liter innan start, ta med mig vätskebälte och inleda i ett lite lugnare tempo.
Jag hörde i en podd att den optimala temperaturen för en elitlöpare som springer maraton i linne och kortbyxor är 11 grader och vid en halvmaraton 8 grader. Nu kan jag inte prestera lika mycket värme per sekund som en elitlöpare, men 11-12 grader är nog den optimala temperaturen för mig på denna bana.
Dölj kommentarer (2)
Johan Hamelius : Bra kämpat Stefan!
När jag sprang var det "nyregnat", blött och skönt och kanske 20 grader. Min medelpuls låg på behagliga 145 :)
Nästa gång slår du mig ;)
Prova att gå ut lugnt (95%) och öka (110%) halvvägs.
Stefan: Ja, helt klart lönar det sig att gå ut i lugnare tempo. Blir nog ett varv till senare i höst, fin bana, bra distansträning för en H55 gubbe.
Lägg till kommentar
Spara
 
En beskrivning av hur man springer in i väggen. (2020-08-07) En beskrivning av hur man springer in i väggen. (2020-08-07)