MTBO Oringen Norrköping E3 (24.07.2019)
Kategori: Träning
Distanse: 5.99 km
Tid: 41:40
Oringen E3 Öppen Lång Svår. Mycket fin MTBO terräng, mycket stigar.
Hade tänkt filma banan, men glömde kabeln mellan kamera och batteri.
PM är intressant läsning: http://www.oringen.se/download/18.1a3a5c2f16bde2df99c735e9/1563452905168/PM%20MTBO%2020190718.pdf
Jag tolkar det som att man får cykla överallt, på gula, ljusgula och gula ytor med vita prickar. Man får dessutom cykla i skogen om det redan finns en uppkörd stig som inte är med på kartan. Om en cyklist skulle vara först att gena genom skogen så bildas det ju en liten stig, i praktiken blir det ju fritt att cykla överallt för de som vill fuska. Det lär bli svårt att bevisa motsatsen i alla fall.
Karttecknen är utökade och följer inte gällande MTBO norm.
För MTBO vid Oringen i Uppsala 2020 tycker jag att vi borde ha ungefär samma PM som i Kolmården, i varje fall:
- Ingen orange för öppen cykelbar yta, all gult är ok att cykla på om det inte är markerat som förbjudet område.
- Tillåtet att cykla i skog om det finns stigar sen tidigare som inte är med på kartan.
- Extra tecken för trappor, skärmtak, staket, o.d.
K1: Ok, lite passiv i nedförsbacken, fort och dålig sikt, kom ikapp han som startade 20 sek innan på samma bana.
K2: Här blir det uppenbart att det är ok att cykla på gult med vita prickar eftersom K ligger på sådan yta. Dock hade nog fel tecken använts, detta var inte grov botten.
K3: Fel på kartan, staket saknas vid grusytan V. K, (Ö huset). Jag skulle köra snett vänster vid huset, men befann mig då på en inhägnad yta. Det gick att ta sig igenom ut på stigen mot K, men det var ett hinder som man tappade tid på. De snabbaste i min klass rundade grusytan. Blåudd i H40 genade över det gula innan grusytan.
K4: Liten bom, åkte rakt på i korsningen. Tyckte vänstervägvalet var givet. Var lite osäker på om det gick att åka in från höger då stigen slutar ”en dryg mm” från cykelbanan. Detta är iofs bara drygt 6 m på 6000-del. Jag tycker otydlig stigkorsning borde sluta lite närmare stigen, kanske 0.5 mm lucka?
K5: Slarv med kartläsning åkte höger vid gula ytan.
K7: Övervägde att gena över berghällen, men det var lite brant och högt gräs mellan stig och berghäll, borde varit ljusgult på kartan. Hade man hittat ”en liten stig” rakt på från K6 så hade det varit snabbast.
K8: Det mörkgula kring K7 var till största delen 1 meter högt gräs och o-cykelbart, borde ritats med annan gul färg. Blev omkörd av gubbe på stigen ner för slalombacken, feg-bromsade mig ner. Jag körde sedan ikapp honom till K8, jag var lite snabbare på platten, men framför allt så genade jag över det gula från träden i kurvan. Det gula var lika snabbt som stigen.
K9: Tog höger vägval, men vänster var nog snabbare. (Det blir ofta ”trianglar” i korsningarna som ibland inte ritas ut)
K10: Tyckte höger var givet, tar dock lite tid att vända cykeln.
K11: Mötte stavgående pensionärspar i 35 km/h efter branta nedförsbacken, de höll sig dock åt sidan, jag var inte först i spåret. Vi måste sätta upp skyltar i Vårdsätra/Graneberg och avråda folk från att vistas. Borde kanske ha krav på ringklocka?
K12: Prioriterade snabba stigar. Läskigt snabb nedförsbacke, tror dock att banläggaren ”enkelriktat” detta område (alla banor gick söderut väster om tjärnen), vilket är föredömligt. I backen upp mot K var det smalt och en gubbe stannade för att släppa fram mig i den smala passagen, då kommer en annan gubbe och kör om honom, jag vickade omkull åt höger.
K13: Tog snabbstigarna till vänster vilket inte var snabbast, de flesta körde rakt på vilket var snabbare, snabbast var dock höger ner till prickstigen.
K14: Klantig bom, åkte långt förbi kontrollen, lite läskigt med kartläsningen då man mötte cyklister i hög fart. Fick skrika åt en gubbe jag mötte som läste kartan och samtidigt körde på ”fel sida av sigen”.
K19: Stannade vid otydligt stig 20 meter innan riktiga stigförgreningen som var mycket tydligare.
K22: ”Varningsskylten” var en vajer som stagade kraftledningsstolpen som man kunde få i huvudet om man inte såg sig för på den prickiga stigen. Vajern var dessutom snitslad. Missade nästa stigförgrening, vilket mer än hälften gjorde i min klass, borde nog vari en lucka i stigförgreningen, då den var otydlig.
K23: Jag hade inget problem med att cykla på den prickade stigen, vilken indikerar att den borde varit streckad. Det är givetvis stor skillnad om en prickad stig är kuperad eller platt.
K25: Missade stigförgreningen och kom in på prickstigen. Sänkan med stup var ett litet ”gruvhål”, en bergskant på 3dm gjorde att jag fick kliva av cykeln. Av någon anledning trillade jag ner i gruvhålet, kanske trampade jag snett, tog emot mig med händerna och huvudet stoppade 1 dm från ”gruvväggen”, dock ganska grunt gruvhål, mindre än en meter. Utan hjälm hade det varit en nära döden upplevelse, nu blev det bara lite ont i handlederna.
K26 fick leda cykel i branta backen upp mot ringen, hade kanske klarat det om jag satsat. Här kunde man utnyttjat kunskapen om att skogen nära K var Tallhed som man såg på första varvet och kört genom skogen mot K från NÖ. (förbjudet om ingen gjort det innan).
Roligaste MTBO jag kört, fantastisk terräng!
Satsade inte 100%, dåligt tränad då jag fortfarande håller på med Reab efter häl-operation i slutet av april. Hälen känns dock ganska bra, körde dubbelpass dagen innan, både MTBO och OL. Kändes i framsida på låren. Hälen är fortfarande lite svullen och öm, känner inte av hälsporren som jag fick efter operationen. Kör med speciella sulor som avlastar vid hälsporre.

Vis kommentarer (0)
 
MTBO Oringen Norrköping E3 (24.07.2019) MTBO Oringen Norrköping E3 (24.07.2019)