Haninge Natten 2018 (26.10.2018)
Kategorie: Tävling
Mapa/oblast: Rudan
Pořadatel: Haninge
Disciplína: Natt
Skutečná délka: 4.72 km
Čas: 38:37
Prům. tepy: 146
Max. tepy: 164
Tävlingscomeback efter häloperationen 180827 (efter 8 veckor och 2 dagar). Borde kanske vilat lite längre men tänkte träna inför nästa helg då det blir Rodhen nattpatrull med Hillevi (50+ mix). Rudan är klassisk orienteringsterräng, mycket fin skog, rejäl kupering, ganska svårt trots massor med stigar.
Tänkte först jogga en öppen banan, men Hillevi övertalade mig att springa tävlingsklass, H55 var bara 3.8 km och dessutom samma bana som öppen 7. Ingen toppfart, men sprang på ganska bra, bommade ett par minuter. Blev seger med 11 minuter, de flesta löparna bommade jättemycket.
K1: Springer på elljusspåret från starten och börjar fundera på när startpunkten kommer. Ser på kartan att den ligger till höger om elljusspåret, tittar upp till höger och får precis syn på startpunkten nere till höger, en otydlig snitzel leder dit. Jag hade planerat att följa elljusspåret fram till mossen innan första uppförsbacken. Men skogen var ganska fin så det blev rakt på. Obegriplig placering av startpunkt, de flesta löparna följde nog elljusspåret rakt på utan att springa ner till startpunkten. Dessutom fel enligt direktiven för banläggning, startpunkten för ungdoms/nybörjar klasser ska ligga på en stig där ungdomarnas naturliga vägval är ”rakt på”.
K3: Gick upp från K2, istället för att följa höjd/skråa ner till stigen. Stressad, borde läst kartan efter att jag stämplat vi K2 istället för att ”springa upp till stigen jag nyss korsat”. Stigen visade sig vara en reflexstig, troligen för traillöpning. När jag såg punkthöjden vid stigen så jag också kontrollen. 15 sek.
K6: Tvekade först på vägval, men bestämde mig för att gena till stigen till höger i dalen. Kommer fram till stigen efter mossen och springer först vänster, men vänder, efter ett tag blir jag osäker och går upp på den höga. Branta åsen. Kör kompass sista biten från skidspåret mot K. Kommer ner i en dal och får syn på en reflex vid en höjd ner till vänster. Jag sprang ner och kollade kodsiffran och det var min kontroll! Jag trodde sänkan skulle luta åt andra hållet. Krånglig kurvbild, dessutom döljer den blå höjdmeridianen höjdkurvan som utan meridian tydligt visar att det är en ås. Känslan är också att kartan är lite skev, kanske inte reviderad med GPS? Saker kan ligga 10-20 meter fel ibland. Jämfört med stigarna ligger nog denna sänka 20 meter söder om vad kartan visar. Vid eftersnacket hörde jag att det var klungor som sprang och irrade efter denna kontroll, hade lite tur, men ändock säker från sista säkra, skidspåret i ringen. 20 sek.
K8: Slarv med riktning efter att jag rundat branten, kom till fel stigförgrening. 20 sek.
K9: Dåligt vägval. Borde rundat vänster i mosskanten norr om K4. 1 min.
K11: Fick en pinne i höger höga som slog ut kontaktlinsen (ingen synlig skada, men öm i ögat dagen efter). 15 sek.
K12: Borde skråat ner i skogen mot sista. 15 sek.

Zobrazit komentáře (0)

Haninge Natten 2018 (26.10.2018) Haninge Natten 2018 (26.10.2018)